چگونه با مدرک کارشناسی معلم شویم؟

چگونه با مدرک لیسانس معلم شویم

اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چگونه با مدرک کارشناسی معلم شویم، این مقاله از آموزش مجازی هرمس را از دست ندهید. در این مطلب به بررسی شرایط معلم شدن با مدرک لیسانس می پردازیم و نحوه ورود به شغل معلمی با آزمون و بدون آزمون استخدامی آموزش و پرورش را به شما آموزش می دهیم.چگونه با مدرک کارشناسی معلم شویمیکی از مشاغل محبوب بین ایرانیان شغل معلمی است، برای معلم شدن با مدرک کارشناسی چند روش وجود دارد که در این مقاله به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم. بنابراین اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر را ندارید و می خواهید بدانید چگونه می شود با مدرک کارشناسی معلم شد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معلمی یک شغل پویا و چالش برانگیز است، شما به عنوان آموزگار باید دانش آموزان را در موضوعات مختلف آموزش دهید و به آن‌ ها کمک کنید تا مهارت های لازم برای موفقیت در زندگی را کسب کنند. با توجه به حساسیت شغل معلمی و نقش تعیین کننده آن در آموزش و پرورش نسل جدید، همواره چگونگی تعیین صلاحیت افراد و نحوه ورود به شغل معلمی مورد توجه سیاست گذاران کشور بوده تا بهترین افراد برای این شغل انتخاب شوند.

خوشبختانه شرایط معلم شدن با مدرک کارشناسی (لیسانس) فراهم است و آن دسته از علاقمندان به شغل معلمی که در مقطع کارشناسی و بالاتر مدرک دارند می توانند با شرکت در آزمون استخدامی و حتی بدون شرکت در این آزمون به تدریس در مدارس بپردازند.

در گذشته لازم بود برای معلم شدن حتما در رشته های تحصیلی خاص و دانشگاه تربیت معلم شرکت کرد و پس از فارق التحصیل شدن در این دانشگاه به شغل مورد علاقه خود می رسیدید. اما این روزها قوانین تغییر کرده و نیازی به قبولی در کنکور سراسری و شرکت در رشته های دانشگاه تربیت معلم نیست. شما می توانید با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، مصاحبه شغلی این سازمان و قبولی در تست های پزشکی به عنوان معلم در مدارس مشغول به کار شوید. همچنین اگر می خواهید بدون شرکت در آزمون استخدامی در رشته تحصیلی تان آموزگار باشید می توانید کار را با معلمی در مدارس غیرانتفاعی شروع کنید.

شرایط معلم شدن با مدرک کارشناسی از طریق آزمون استخدامی

همانطور که می دانید آزمون استخدامی آموزش و پرورش به منظور استخدام معلمان و پرسنل آموزشی توسط سازمان سنجش صورت می گیرد. این آزمون که یکی از مراحل مهم در فرآیند استخدام معلمان و کارکنان سیستم آموزشی کشور به حساب می آید بنابراین لازم است برای شرکت در آن آمادگی لازم را کسب کنید.

آزمون استخدامی که به منظور ارزیابی و انتخاب افراد با توانایی و مهارت‌ های لازم برای تدریس در مقاطع مختلف آموزشی برگزار می شود عموما در نیمه دوم سال برگزار می‌ شود. فارغ التحصیلان رشته های مختلف می توانند به منظور اثبات توانایی های خود برای معلم شدن در این آزمون شرکت کنند.

شرکت در این آزمون برای افرادی که شرایط سنی(حداکثر 35 سال)، مدرک معتبر تحصیلی و سایر شرایط را دارند امکانپذیر است. بعد از قبولی در آزمون نوبت به تایید صلاحیت های علمی و آزمایشات پزشکی می رسد. متقاضیانی که می خواهند با مدرک لیسانس معلم شوند می توانند با قبولی در آزمون استخدامی، مصاحبه های شغلی و تائید صلاحیت عمومی و تخصصی به شغل معلمی وارد شوند.

لازم به ذکر است که بعد از قبولی در آزمون استخدامی، گزینش و تست های پزشکی لازم است دوره آموزشی مختص معلمین را پشت سر بگذارید تا برای خدمت در آموزش و پرورش کاملا آماده باشید.  این اولین روش برای معلم شدن با مدرک لیسانس بود، در ادامه به بررسی روش دوم ورود به عرصه معلمی می پردازیم.چگونه با مدرک کارشناسی معلم شویم

معلم شدن با مدرک لیسانس بدون آزمون استخدامی

در پاسخ به این سوال که ” چگونه با مدرک کارشناسی معلم شویم ” می توانیم راه دیگری را پیش روی علاقمندان به این شغل قرار دهیم. اگر فرصت شرکت در آزمون استخدامی را از دست داده اید، برای شرکت در این آزمون آمادگی ندارید و یا به هر دلیل می خواهید روش دیگری را برای معلم شدن در نظر بگیرید استخدام در مدارس غیر انتفاعی بهترین گزینه است.

فارغ التحصلان مقطع کارشناسی که رشته تحصیلی آن ها مورد نیاز مدارس غیرانتفاعی باشد می توانند بدون شرکت در آزمون استخدامی به صورت حق التدریس در این مراکز آموزشی مشغول به کار شوند. معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی شرایطی را دارد که مهمترین آن ها عبارتند از :

  • التزام به قانون اساسی کشور
  • تابعیت جهموری اسلامی ایران
  • نداشتن سابقه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد

همانطور که میدانید امروزه تقریبا تمام مدارس از سیستم های کامپیوتری استفاده می کنند، بنابراین آشنائی با کامپیوتر، مدیریت فایلها، کار با نرم افزارهای پاورپوینت، اکسل و ورد برای متقاضیان ورود به شغل معلمی یک امتیاز ویژه محسوب می شود.

افرادی که قصد دارند به صورت حرفه ای قدم در شغل معلمی بگذارند میدانند که نباید از دانش آموزان و دانشجویان خود عقب تر حرکت کنند. آموزش مهارت های کامپیوتر و دریافت مدرک ICDL می تواند یک گام اساسی برای آن دسته از متقاضیان شغل دبیری باشد که می خواهند با خیال راحت در مصاحبه شغلی شرکت کنند و سریعتر پله های ترقی را طی کنند. 

داشتن مدرک مرتبط، روابط عمومی بالا، حسن شهرت، خوش برخوردی و مهارت در تدریس و ارتباط گرفتن با دانش آموزان از از دیگر موارد لازم برای معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی است. سابقه تدریس خصوصی نیز می تواند شانس شما را برای قبولی افزایش دهد.

سوالات متداول

  • چگونه با مدرک کارشناسی معلم شویم؟

با شرکت در آزمون استخدامی و همچنین تدریس در مدارس غیرانتفاعی می توانید با مدرک کارشناسی معلم شوید.

  • آیا برای معلم شدن با مدرک لیسانس لازم است حتما در آزمون استخدامی شرکت کنیم؟

خیر معلم شدن با مدرک لیسانس منوط به شرکت در آزمون استخدامی نیست و به صورت حق التدریسی نیز می توانید در مدارس غیردولتی استخدام شوید.

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید