در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم؟

در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم؟

در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم

اگر برای مصاحبه کاری به شرکت یا سازمانی مراجعه کرده باشید و به دست آوردن آن شغل برای شما خیلی مهم باشد، حتما برایتان پیش آمده که از شدت استرس صدای قلبتان را بشنوید، عضلات شانه و گردن را منقبض کرده باشید و یا حتی نفس هایتان به شماره بیافتد.

در این حالت اصلا نمی دانید چگونه صحبت کنید و چطور به سوالات مصاحبه گر پاسخ دهید درست است؟ در این مطلب نکات مفیدی را به شما می گوییم و می آموزیم که در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم؟

طبیعت انسان این است که در شرایط حساس و سرنوشت ساز دچار استرس و اضطراب می شود. اما باید این استرس را کنترل کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن به سوالات مصاحبه کننده پاسخ دهیم و مهارت های خود را آن طور که شایسته است به نمایش بگذاریم.

در جلسه مصاحبه شغلی، فرد مصاحبه گر ما را از روی حرف هایمان ارزیابی می کند. برای او مهم نیست که در ذهن ما چه می گذرد، تنها چیزی که او را مجاب به استخدام می کند بیان شیوا و پاسخ های درست ما است. بنابراین باید با اعتماد به نفس صحبت کنیم و با جواب های درخور و درست این فرصت شغلی را از آن خود کنیم. در این مقاله به بررسی نکات مهم صحبت کردن در مصاحبه کاری می پردازیم و به صورت کلی بیان می کنیم که در مصاحبه شغلی چگونه صحبت کنیم تا نظر مصاحبه گر را به خود جلب کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم؟

شروع مصاحبه کاری موفق

مرحله مصاحبه یک مرحله مهم و هیجان انگیز در فرآیند استخدام است. این مرحله روی مکالماتی تمرکز دارد که هدف آن شناسایی شخصیت، مهارت ها و توانایی شما است. گاهی هیجان وارد شده باعث می شود نتوانیم آن طور که باید در مورد خود اطلاعات بدهیم.

اولین دیدار با کارفرما یا نماینده او که وظیفه ارزیابی و مصاحبه کاری شما را دارد، جلسه ای مهم و تعیین کننده است. شما باید با رفتار درستی که از خود نشان می دهید تصویری مثبت در ذهن او ثبت کنید، این تصویر می تواند تا در ذهن او باقی بماند. پس باید بهترین خود باشید، در محل ملاقات به موقع حاضر شوید، چند نفس عمیق بکشید، صاف بنشینید و بازوان خود را روی دسته های صندلی تکیه دهید این کار نشان از اعتماد به نفس بالای شما است. نترسید که خودتان باشید، نمایش گوشه هایی از شخصیتتان ایده ای خوب برای جلب نظر مخاطب است، کافی است آن طور که هستید خود را به نمایش بگذارید.

استرس نباید مانع از درست صحبت کردن شما در جلسه مصاحبه شود. باید با استرس خود کنار بیایید و آنطور که باید در مقابل مصاحبه گر صحبت کنید. گاهی برای آن که شما را محک بزنند از اوضاع و احوال تان می پرسند، در پاسخ به این گونه سوالات نباید به مسائل شخصی و عاطفی بپردازید. از ویژگی های رفتاری منحصر به فرد خود صحبت کنید، روی مهارت هایی که دارید تمرکز کنید و به دور از خودپسندی آن ها را برای طرف مقابل بازگو کنید.

زبان بدن را جدی بگیرید

اگر ایستاده اید صاف بایستید و اگر نشسته اید قوز نکنید. ماهیچه های بدن را منقبض نکنید، سینه را به جلو ببرید و گردن را در راستای بدن قرار دهید. تا جای امکان پا را روی پا نیاندازید، این حرکت ممکن است در مواقعی بی احترامی تلقی شود. رو در روی مصاحبه کننده قرار بگیرید و از زاویه ای مناسب با او ارتباط بگیرید.

در مصاحبه کاری چطور صحبت کنیم + زبان بدن

از ارتباط چشمی غافل نشوید! هنگام صحبت کردن با مصاحبه کننده با نگاه کردن در چشم ها و توجه به بینی، گوش ها و صورت او می توانید توجه خود را به او نشان دهید. معمولا این توجه تاثیر مثبتی در دید افراد می گذارد، اما زیاده روی در این کار نتیجه عکس می دهد، پس ارتباط چشمی را به درستی برقرار کنید.

داشتن لبخند روی لب را فراموش نکنید، احساسی که افراد در ابتدای آشنایی از یکدیگر دریافت می کنند تا حدود زیادی به نوع بیان و زبان بدن افراد بستگی دارد. یک لبخند دلنشین و رفتاری صمیمانه می تواند زمینه موفقیت در مصاحبه استخدامی را فراهم کند به شرطی که بدانیم در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم و چه جملاتی را به کار ببریم یا از چه کلماتی استفاده نکنیم.

آرام صحبت کنید، با صدایی واضح صحبت کنید و از ادای کلمات قلمبه سلمبه بپرهیزید. ماهیچه های فک و صورتتان را در حالت استاندارد حرکت دهید تا مخاطب به درستی صدای شما را بشنود.

 

چطور در جلسه مصاحبه کاری خوب صحبت کنیم؟

بعد از سال ها زحمت کشیدن و درس خواندن به مرحله ای می رسیم که باید برای کسب یک عنوان شغلی در مصاحبه استخدامی شرکت کنیم. این که در یک زمینه تخصص پیدا کرده ایم مهم است اما چگونگی بیان ویژگی ها و مهارت هایی که داریم هم مهم است. فرض کنید در یک مصاحبه شغلی کارفرما از ما می پرسد “حضور شما چه مزیتی برای کسب و کار ما دارد؟” . در چنین حالتی چه جوابی می دهید؟ بهتر است به دور از خودپسندی از مهارت هایتان صحبت کنید، جنبه های مختلف را در نظر بگیرید و فواید حضورتان را برای آن شرکت بازگو کنید.

چطور در مصاحبه شغلی خوب صحبت کنیم؟

این که چگونه در مصاحبه کاری رفتار کنیم بسیار مهم است و صحبت کردن نیز جزئی از این رفتار است. مصاحبه کننده با سوال هایی که می پرسد ما را محک می زند، بنابراین باید روی صحبت هایمان تمرکز کنیم و نظر او را به مهارت هایمان بیشتر جلب کنیم.

فن بیان از مهمترین ویژگی های یک کارمند خوب است، ارتباط موثر با دیگران، برخورد با مشتری و مسائلی از این دست برای هر کارفرمایی حائز اهمیت است. پس تا جایی که می شود باید روی فن بیان خود کار کنید و آماده پاسخ گویی به هر نوع سوالی باشید.

آهسته، با لحنی آرام و دلنشین صحبت کنید. وقتی مضظرب می شویم معمولا بلند صحبت می کنیم، این حالت موجب برانگیختگی تارهای صوتی می شود و صدای ما ممکن است برای شنونده آزاردهنده شود، باید آرام و مثبت صحبت کنیم. سرعت تلفظ کلمات بسیار مهم است، باید طوری صحبت کنید که شنونده تمام کلمات را درک کند و هیچ بخشی از صحبت برای او گنگ و نامفهوم باقی نماند.

مهارت های خود را معرفی کنید

یادتان باشد بعد از پایان مصاحبه قرار است مصاحبه گر روی صحبت های شما تامل کند و با جمع بندی صحبت های شما نظر به استخدام یا رد کردن شما بدهد، بنابراین روی پیام هایی که به او می دهید تمرکز کنید. اگر در مورد شرکت، بازار هدف و سیاست های شرکت تحقیق کرده باشید می توانید سهم خود در موفقیت شرکت را برای آن ها ترسیم کنید.

مهارت هایی که دارید را برای کارفرما توضیح دهید، گاهی ممکن است یک مهارت خاص شما را نسبت به سایرین متمایز کند و شانس قبولی در مصاحبه شغلی را بالا ببرد. به عنوان مثال داشتن یک یا چند مدرک معتبر در زمینه های مرتبط و حتی غیر مرتبط با شغل آینده تان می تواند زمینه ساز استخدام شما در آن شغل باشد.

به عنوان مثال مهارت کار با کامپیوتر را در نظر بگیرید. عصر عصر ارتباطات است، امروزه شرکتی را پیدا نمی کنیم که با کامپیوتر سر و کار نداشته باشد. بنابراین اگر مهارت های کار با کامپیوتر و نرم افزارهای آفیس مانند ورد، اکسل و پاورپوینت را آموزش دیده باشید می توانید روی این مهارت ها مانور بدهید و نسبت به دیگران تمایز ایجاد کنید.

یادگیری مهارت های هفتگانه کامپیوتر می تواند شانس شما را برای قبولی در مصاحبه کاری افزایش دهد. برای آموزش و دریافت مدرک یک کلیک کافیه! 

مهارت حل مساله، مهارت های ارتباطی، سازگاری با شرایط مختلف و مدیریت از جمله مهارت های فردی هستند که هر کارفرمایی را مجاب می کند تا شما را استخدام کند. بنابراین از این که در مورد ویژگی های خود صحبت کنید نترسید، همانطور که گفته شد سخن گفتن از ویژگی ها به دور از خودپسندی و غرور می تواند ضامن موفقیت شما در مصاحبه کاری باشد.

چطور به سوالات مصاحبه شغلی پاسخ دهیم

این که در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم و چه بگوییم بسیار مهم است. چگونگی پاسخ به سوالات مصاحبه گر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ممکن است این سوالات با توجه به سمت و عنوان شغلی متفاوت باشد، بنابراین باید نحوه پاسخگویی را بلد باشید. در این بخش از مقاله به چند نکته مهم که باید در هنگام پاسخ گویی به سوالات در نظر بگیرید می پردازیم.

قبل از پاسخ دادن به سوالات اندکی به هر سوال فکر کنید. همیشه می گویند سوال نیمی از جواب است، پس با تامل در مورد سوال می توانید پاسخ درستی به مصاحبه گر بدهید. در پاسخ به سوالات مختلف کمی مکث کنید، به جای استفاده از حروف اضافه کمی مکث کنید.

واضح صحبت کنید و لحن خود را طوری نشان دهید که نشان دهنده شوق و اشتیاق شما برای کسب جایگاه شغلی مورد نظر باشد. مهم است که اجازه دهید مصاحبه گر مصاحبه را پیش ببرد، از صحبت های اضافی دوری کنید. اگر سوالی را متوجه نشدید از مصاحبه کننده بخواهید آن را واضح تر بیان کند، از کلی گویی بپرهیزید تا موضع دقیق شما در مورد یک سوال مشخص باشد. نمونه هایی از تجربیات کاری خود به زبان بیاورید که دانش و مهارت شما را به نمایش بگذارد.

اگر در مورد شغل قبلی شما سوال شد، نقاط منفی آن را بازگو نکنید. فقط به جنبه های مثبت شغل قبلی بپردازید. این کار علاوه بر این که ذهنیت مثبتی از شما ایجاد می کند نشان دهنده قدردانی و مثبت نگری شما به مسائل خواهد بود.

از کار قبلی خود کمی سخن بگویید، توضیح دهید که وظیفه شما چه بود، وضعیت آن شغل را شرح دهید و وظیفه ای که باید انجام میدادید بازگو کنید. در نهایت می توانید در مورد نتیجه ای که حضور شما برای شرکت قبلی داشته کمی صحبت کنید.

سوالات متداول در مصاحبه شغلی کدامند

در این بخش از مقاله ” در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم؟ ” به بررسی چند مورد از رایج ترین سوالات که در مصاحبه کاری پرسیده میشوند می پردازیم.

  • کمی در مورد خودتان صحبت کنید.

مصاحبه کنندگان دوست دارند داستان زندگی شما را بدانند. این که در گذشته چه کارهایی انجام داده اید، چگونه به این شغل علاقه مند شدید و این که در کدام زمینه ها بیشتر توانایی دارید. سعی کنید یک داستان از اتفاقاتی که باعث شد به رشته تحصیلی تان علاقه مند شوید تا زمانی که به شغل مرتبط پیوسته اید برای او بیان کنید.

  • چرا می خواهید برای ما کار کنید؟

در پاسخ به این مورد از اطلاعاتی که در مورد شرکت یا سازمان مربوطه به دست آورده اید استفاده کنید. این که چه ویژگی هایی دارید و برای ان ها چه آورده ای خواهید داشت را بازگو کنید.

  • به نظر شما چرا باید شما را برای این پست استخدام کنیم؟

این سوال یکی از چالش برانگیزترین سوالات است که باید هوشمندانه به آن پاسخ دهید. در مورد مهارت های فردی، تخصص و انگیزه تان برای انجام این کار صحبت کنید. در مورد مهارت های اضافی که در قسمت قبل صحبت کردیم شفاف و واضح صحبت کنید و وجه تمایز خود را با دیگران بیان کنید.

  • چگونه با موقعیت های استرس زا کنار می آیید؟

در این مواقع کارفرما می خواهد بداند در شرایط سخت چگونه رفتار می کنید. آیا آن ها را تنها می گذارید یا در کنار ان ها برای رفع مشکلات می جنگید؟ می خواهند بدانند وقتی ضرب الاجل ها نزدیک است چه واکنشی از شما سر می زند؟ اگر در گذشته موردی بوده که توانسته اید با خونسردی آن را پشت سر بگذارید برای او تشریح کنید. اگر در حال یادگیری مهارتهای توسعه فردی هستید میتوانید بخشی از آن را توضیح دهید.

کلام آخر؛ چگونه در مصاحبه شغلی صحبت کنیم

این که در مصاحبه شغلی چگونه صحبت کنیم همان قدر مهم است که باید به آموزش و داشتن تخصص برای شغل مورد نظر بپردازیم. چرا که اگر دانش و مهارت کافی داشته باشم اما نتوانیم در مصاحبه شغلی درست از آن ها تعریف کنیم نمی توانیم مصاحبه کننده را از آن ها مطلع کنیم و در نهایت ممکن است علی رغم داشتن مهارت کافی به شغل مورد نظر دست پیدا نکنیم. در این مقاله از آموزش مجازی هرمس به بررسی نکات مهم که باید در هنگام مصاحبه در نظر داشته باشیم پرداختیم. امیدواریم این بخش از مقالات موفقیت مجموعه هرمس لرن مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید