در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم

در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم؟

اگر قصد دارید در مصاحبه استخدامی قبول شوید این مقاله از هرمس را به هیچ وجه از دست ندهید. قبولی در آزمون استخدامی و موفقیت در مصاحبه شغلی در کنار هم باعث می شود به شغل مورد نیاز خود دست پیدا کنیم بنابراین لازم است بیاموزیم که در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم.

در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم؟

سوالاتی که عمدتا ذهن کارجویان را به چالش می کشند این موارد هستند. در اولین قرار کاری چه بگوییم؟ در مصاحبه چگونه خود را معرفی کنیم؟ جملات تاثیرگذار در مصاحبه کاری کدامند؟ در این مقاله از هرمس شما پاسخ این سوالات را می دهیم و می آموزیم که در مصاحبه شغلی چگونه رفتار کنیم تا بیشترین تاثیر را در جلب نظر کارفرما و نماینده او داشته باشیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم؟

این که به مرحله مصاحبه شغلی رسیده باشیم یعنی رزومه ما مورد قبول واقع شده است. بنابراین نیازی نیست استرس زیادی داشته باشیم و خود را درگیر فکر و خیال کنیم.

طرز رفتار ما در شروع مصاحبه بسیار مهم است، بنابراین باید از این لحظات نهایت استفاده را ببریم تا نظر مصاحبه گر را به خود جلب کنیم.

انتخاب افراد مصمم و با انگیزه برای کارفرما راحت تر از انتخاب اشخاص خجالتی است که نمی توانند حتی در مورد خود صحبت کنند. پس لازم است از ویژگی های شخصیتی و مهارت های خود با اعتماد به نفس صحبت کنید. چه بسیار افرادی که علی رغم داشتن مهارت و توانایی، در کنترل رفتار خود ضعیف عمل می کنند و از موفقیت در مصاحبه شغلی باز میمانند.

پس، این که در مصاحبه استخدامی چگونه رفتار کنیم بسیار اهمیت دارد و باید بدانیم که در اولین قرار کاری چگونه رفتار کنیم.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده اغلب شرکت ها از کامپیوتر لزوم یادگیری مهارت های کامپیوتری بیش از پیش به چشم می خورد. بنابراین داشتن مدرک مرتبط با مهارت های کامپیوتری می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در آزمون استخدامی و مصاحبه کاری داشته باشد.

مدارک معتبری در زمینه های مختلف کامپیوتری وجود دارد که یکی از معتبرترین های آن در ایران مدرک پایان دوره مهارت های هفت گانه کامپیوتر است. با شرکت در دوره مهارت های هفت گانه و دریافت مدرک icdl شانس شما برای قبولی در مصاحبه بسیار بیشتر از رقبا خواهد بود. چرا که مهارت کار با نرم افزارهای آفیس، محیط ویندوز و … را در رزومه خود دارید.

سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی به دنبال استخدام افراد واجد شرایط و مناسب هستند. از این رو نیاز دارند خصوصیات و ویژگی های فردی هر یک از متقاضیان کار را به صورت دقیق بررسی کنند. این ویژگی ها باید طوری بیان شود که با موقعیت شغلی تعریف شده از طرف مجموعه تطابق داشته باشد. پس، لازم است که برنامه ریزی شده و با انگیزه در مصاحبه کاری حاضر شوید.

این که در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم، از چه کلماتی استفاده کنیم تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذاریم و چه نوع رفتاری را از خود نشان دهیم تا به کارفرما اطمینان دهیم که فردی با انگیزه و پر تلاش هستیم بسیار مهم است. بنابراین باید آداب شرکت در مصاحبه استخدامی را با دقت مورد بررسی قرار دهیم.

در مصاحبه کاری چه بگوییم؟

اگر بیش از یک بار در مصاحبه های استخدامی شرکت کرده باشید حتما متوجه شده اید که سوالات این مصاحبه ها با توجه به نوع شغل، سازمان یا نهاد مربوطه و حتی جایگاه شغلی شما در آن مجموعه متفاوت است. بنابراین لازم است بدانیم که بهتر است در مصاحبه کاری چگونه صحبت کنیم و از چه کلماتی استفاده نکنیم.

سوالی که خیلی اهمیت دارد این است که چگونه به سوالات مصاحبه کاری پاسخ دهیم؟ در ادامه نحوه صحیح پاسخ گویی به سوالات را با هم بررسی کنیم.

  • حفظ خونسردی مهمترین کار در مصاحبه شغلی است، پس خونسرد باشید و با اعتماد به نفس صحبت کنید.
  • قبل از پاسخ دادن به هر سوال بهتر است چند لحظه به آن فکر کنید.
  • لازم است کلمات را شمرده شمرده و با لحنی دوستانه بیان کنید تا حس خوبی به طرف مقابل القاء شود.
  • از ورود به مسائل حاشیه ای خودداری کنید و هیچ بحثی به غیر از مسائل مربوط به کار را به میان نیاورید.
  • در صحبت های خود از جملات مثبت استفاده کنید تا مثبت اندیشی و انگیزه شما نمایان شود.
  • مهارت های خود را برای کارفرما توضیح دهید تا شانس بیشتری در جلب توجه او پیدا کنید.
  • علاقه تان به یادگیری و پیشرفت در کار را نشان دهید.

همانطور که گفتیم صحبت کردن در مصاحبه کاری یکی از مراحل حساس و پر اضطرابی است که اگر با موفقیت پشت سر گذاشته شود دستیابی به شغل مورد نظرمان میسر می شود. بنابراین لازم است با خونسردی مهارت های خود را برای کارفرما تشریح کنیم، انگیزه و پشت کارمان را به او نشان دهیم و دیدمان نسبت به کار در شرکت را به شکل صحیح بیان کنیم.ی

در مصاحبه کاری چه چیزهایی را نگوییم؟

  • اگر مدتی معطل شده اید از میزبان خود گلایه نکنید.
  • در مورد نحوه گرفتن مرخصی و مدت زمان مرخصی از مصاحبه کننده سوال نکنید.
  • اگر دیر به محل رسیده اید نیازی به عذرخواهی نیست. با این کار ناخواسته شما در ذهن کارفرما شخصی بی انضباط ثبت می شوید.
  • در مورد شغل یا کارفرمای قبلی خود بدگویی نکنید و در کل از پرگویی اجتناب کنید.
  • اگر اطلاعات دقیقی از فعالیت های شرکت ندارید نیازی به صحبت کردن و دادن اطلاعات در مورد شرکت نیست.
  • با مصاحبه کننده خیلی صمیمی نشوید.
  • اگر نیاز شد شوخی کنید، این مورد نشان از اعتماد به نفس بالای شما دارد اما به مقدار کم

این که در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم بسیار مهم است بنابراین باید یک سری موارد را در نظر داشته باشید تا از بروز رفتار منفی جلوگیری کنید.

نکات مهم در مصاحبه کاری

  • خوش قول باشید!

نظم و انضباط فردی یکی از مهمترین معیارهای شرکت ها و سازمان ها برای استخدام است. مدیران شرکت ها خوب می دانند که انضباط فردی کارمندان مجموعه به نظم کلی کمک می کند. بنابراین با حضور به موقع در جلسه نظم و استمرار خود را به نمایش بگذارید.

  • خوش لباس باشید.

پوشش متعارف و آراستگی ظاهر در جلسه اول کاری بسیار مهم است. خوش لباس بودن یک دید مثبت به کارفرما می دهد و نشان دهنده نظم شما است.

  • از زبان بدن غافل نشوید.

زبان بدن شما چیزهایی را می گوید که میخواهید و گاهی نیز ممکن است برای شما دردسرساز شود. ریلکس باشید، صاف بایستید و با رفتار بدن خود مصاحبه کننده را جذب کنید.

  • در مورد مسائل جانبی صحبت نکنید.

در هنگام مصاحبه به مسائل جانبی نپردازید. اگر در مورد سیاست، مسائل مذهبی و … صحبت شد لازم نیست دیدگاه خود را بیان کنید. در محیط مصاحبه و کار فقط در مورد کار و مسائل شغلی صحبت کنید.

کلام آخر

این که در مصاحبه کاری چگونه رفتار کنیم بسیار مهم است. اگر مهارت و توانایی های زیادی داشته باشیم ولی نتوانیم آنطور که باید در مصاحبه استخدامی پاسخگوی سوالات مصاحبه کننده باشیم، استرس و اضطراب بیش از حد از خود نشان دهیم و یا ندانیم به چه مطالبی باید بپردازیم و چه مطالبی را نباید بازگو کنیم ممکن است مصاحبه موفقی را پشت سر نگذاریم.

بنابراین باید بدانیم که زبان بدن، نوع گفتار و چگونگی صحبت کردن ما در مصاحبه شغلی باید چگونه باشد. برای موفقیت در مصاحبه استخدامی شرکت ها لازم است که نحوه شرکت در مصاحبه را آموزش دیده باشیم و با تسلط کافی  در آن شرکت کنیم.

 

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید