اطلاعات عمومی کامپیوتر برای استخدامی در سال 1402

اطلاعات عمومی کامپیوتر برای استخدامی

یکی از مهمترین مهارت های عمومی در دنیا آشنایی با مهارت های کامپیوتر است و در این میان مهارت ۷ گانه یکی از محبوب ترین دوره های آموزشی برای کارمندان و افرادی است که در مصاحبه های شغلی نیازمند این مهارت ها می باشند.

هرچند بسیاری از افراد کار با رایانه و کامپیوتر شخصی خود را یاد گرفته اند اما موضوع اصلی در اینجا خلاصه نمی شود. اطلاعات عمومی کامپیوتر تنها دلیل بر یادگیری کامل نبوده و نیاز های مربوط به استفاده در کسب و کار و یا شغل های که نیامندز به یک متخصص در این زمنیه را دارند را فراهم نخواهد کرد. ما در این مقاله سعی کرده ایم که شمارا با مهارت های مورد نیاز و اصلی کامپیوتر آشنا کنیم و در ادامه مطلب می توانید مهارت های ۷ گانه را بهتر بشناسید.

اطلاعات عمومی کامپیوتر برای استخدامی در سال 1402

آشنایی با مفاهیم پایه رایانه

انسان همواره درصدد یافتن راهی برای آسان کردن کارهای سخت بوده است و به همین دلیل در طول تاریخ، ابزارها و ماشین متفاوتی را ساخته است. هر کدام از این ابزارها  و ماشین ها نقش زیادی در پیشرفت و رفاه بشر به عهده داشته اند. زمانی به کارگیری چرتکه توسط چینی ها در امر محاسبات تحول بزرگی محسوب می شد. پاسکال ریاضی دان فرانسوی اولین دانشمندی بود که ماشین حساب مکانیکی را اختراع کرد و به دنبال آن ماشین حسابهای پیشرفته تری ساخته شد.

در سال ۱۸۲۲ میلادی چارلز بابیج انگلیسی که بیشتر مردم او را به عنوان پدر علم رایانه می شناسند، اولین ایده ماشین های محاسبه خودکار را مطرح کرد. اولین رایانه محاسباتی  توسط هاروارد ایکن در دانشگاه هاروارد و با کمک مالی و فنی شرکت IBM در سال ۱۹۴۴تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت. و تا به امروز که سرعت رشد علم و فناوری هر روز از روز قبل بیشتر می شود هنوز انسان درصدد راهی است که کارهای پیچیده خود را آسانتر بکند. در این بین کامپیوتر در عصر حاضر یکی از پر کاربرد ترین وسایل در پیشبرد اهداف علمی است.

تعریف کامپیوتر (رایانه)

برای آشنایی با مفاهیم پایه کامپیوتر اولین قدم این است که بدانید کامپیوتر چیست؟ هرکسی ممکن است تعریف رایانه را به شکلی که با آن کار می کند بیان نماید. اما بطر کلی رایانه (Computer) دستگاهی دارای حافظه و قابل برنامه ریزی است ، که قادر است عملیات ریاضی و منطقی را با سرعت بالا انجام داده و نتیجه را ارایه نمایید. به عبارت دیگر رایانه دستگاهه است که بتواند سه عمل زیر را انجام دهد.

  •   دریافت داده
  •  پردازش داده
  •  اعلام نتیجه پردازش (اطلاعات)

سیستم (System)

به مجموعه عناصر واجزای مرتبط به هم که برای رسیدن به یک هدف خاص با یکدیگر کار می کنند ،سیستم یا سامانه یا نظام می گوییم. هر سیستم دارای ۳ بخش اصلی است:

  • ورودی
  • عملیات
  • خروجی

به طور کلی نمای شماتیک سیستم را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

شماتیک سیستم

همان طوری که مشاهده می شود در هر سیستم یک سری ورودی وجود دارد که بر روی ورودی ها عملیات خاصی انجام می شود و در نهایت از نتایج آنها، خروجی بوجود می آید.
مثلا سیستم یک کارخانه را نظر می گیریم. در یک کارخانه مواد خام اولیه همان ورودی است که برای تولید مورد نیاز است در داخل کارخانه کارگران و دستگاه ها بروی مواد اولیه عملیات مختلفی انجام میدهند که در نهایت یک محصول تولید می شود که این محصول را خروجی می گوییم.

سیستم رایانه ای

سیستم رایانه ای نوعی سیستم است که در آن داده ها از طریق ورودی به سیستم وارد شده و  پس از پردازش، حاصل پردازش داده ها که اطلاعات نامیده می شود  از طریق خروجی در دسترس کاربر قرار می گیرد.

داده  Date

مجموعه دانستنی هایی هستند که سیستم رایانه ای روی آن پردازش انجام می دهد تا نتیجه مورد نظرحاصل شود. مثلا مشخصات کارمندان در یک سیستک حقوق و دست مزد ، نوعی داده است.

پردازش process

مجموعه اعمالی که به روی داده ها انجام می گیرد تا هدف سیستم بدست آید ، پردازش (process) نامیده می شود، پردازش می تواند به صورت های زیر باشد.

  • بسیار ساده( مانند :جمع کردن دو داده)
  • پیچیده (مانند : محاسبه حقوق کارمندان)
  • بسیار پیچیده (مانند: تحلیل عکس های ماهواره ای هواشناسی)

اطلاعات information

حاصل پردازش داده ها را اطلاعات (information) می گوییم. به عبارت ساده تر خروجی یک سیستم رایانه ای اطلاعات محسوب می شود.  مثلا در سیستم حقوق و دستمزد ، فیش حقوقی کارمندان ، اطلاعات محسوب می شود.

 بلوک دیاگرام سیستم رایانه ای

بلوک دیاگرام سیستم رایانه ای را در شکل زیر مشاهده می کنیم. در بخش ورودی ، داده وارد سیستم می شود. سپس طی عملیات پردازش ، داده به اطلاعات تبدیل می شود. در نهایت اطلاعات توسط بخش خروجی در اختیار کاربر قرار می گیرد، در تصویر زیر قسمت هایی از بخش های ورودی و خروجی کامپیوتر نیز نمایش داده شده است.

علوم کامپیوتر

در بحث آشنایی با مفاهیم پایه رایانه یکی از مهمترین بخش ها شناخت قسمت های مهم یک کامپیوتر است. به طور کلی هر کامپیوتر دارای دو جنبه متفاوت می باشد که در ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با هم هستند. این دو جنبه شامل  قسمت سخت افزارای کامپیوتر   Hardware  و قسمت نرم افزاری  Software است.

سخت افزار کامپیوتر  Computer Hardware

به کلیه ی اجزای فیزیکی  و قابل لمس رایانه، سخت افزار کامپیوتر یا Computer Hardware گفته می شود. سخت افزار رایانه مجموعه ای از قطعات ومدارک الکترونیکی و مکانیکی است.

حال که با اطلاعات عمومی کامپیوتر آشنا شدیم بهتر است برای شروع کار و یادگیری بهتر و تخصصی کامپیوتر مهارت های اصلی را نیز آموزش ببینیم تا بتوانیم برای آینده شغلی و روزمه استخدامی مدارک مورد نیاز جهت قبولی در آزمون های استخدامی را بدست بیاوریم.

مدارک مورد نیاز استخدامی های ادارات چیست؟

یکی از مدارک مورد نیاز اصلی استخدامی داشتن گواهینامه آموزش کامپیوتر است. همانطور که می دانید جهت استخدام در ادارات اولین مورد مدرک تحصیلی با رشته مرتبط با شغل مورد نیاز بوده، اما در کنار آن اکثر ادارات دولتی و یا خصوصی نیازمند افرادی هستند که دوره های آموزشی مربوط به آن تخصص را طی کرده باشند.
معمولا آشنایی با کامپیوتر از آن دسته از نیاز های است که در ان کارمندان به علت سر و کار داشتن با رایانه الزام به یادگیری موارد تخصصی تر بوده و هر ساله با بروزرسانی نرم افزار های کاربردی کارمندان باید خود را با مفاهیم جدید کامپیوتر بروز کنند.

مدرک ICDL یکی از مدارک مهم و کارآمد است که می توانید به صورت آنلاین و مجازی و در کوتاه ترین زمان ممکن از مرکز آموزش هرمس دریافت کنید و رزومه مناسب خود را برای شغل آینده ایجاد نمایید.

مرکز آموزش هرمس اولین مرجع ارائه دهنده دوره های آموزشی آنلاین و مجازی در کشور بوده و می توانید با شرکت در دوره های آموزش مربط به کامپیوتر این آموزش ها را به صورت مجازی آموزش ببینید. یکی از اصلی ترین و محبوب ترین این دوره ها آموزش مهارت های ۷گانه و یا همان آموزش ICDL است که بصورت غیر حضوری و تنها با دریافت محتوای دانلودی میتوانید یادگیری را شروع کنید.

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

4/5 - (4 امتیاز)

  1. محسن
    پاسخ

    سلام .یه سوال داشتم ،نرم افزار آفیس یعنی ورد اکسس اکسل پاورپوینت جز اطلاعات عمومی رایانه محسوب میشه؟(یه استخدامی شرکت کردم گفته اطلاعات عمومی رایانه)

    • مرکز آموزش هرمس

      درود
      بله که بیشتر برای ادارات استخدامی بجای تک تک کرفتن دوره جامع مهارت هفت گانه یا icdl رو بگیرید که معتبر ترین مدرک برای ادارات استخدامی لحظا میشه

دیدگاهتان را بنویسید