چطور« نـــــــــــــه » بگویید؟

چطور نه بگوییم

تا حالا پیش آمده بخواهید به کسی “نه” بگویید، اما به جای آن، به خاطر اینکه از این واژه می‌ترسید، یک جواب “بله” ی دردسرساز داده باشید؟
روش‌های خیلی زیادی برای گفتن “نه” وجود دارد.
ما از گفتن “نه” اجتناب می‌کنیم، چون در همه‌ی ممالک، این واژه، یک واژه‌ی منفی تلقی می‌شود و طرف مقابل را شرمنده می‌کند.
همه‌ی ما، بارها با چنین موقعیتی مواجه شده ایم.
ممکن است غذایی که برای کودکتان آماده کرده اید، کمی تند باشد، ولی او این مساله را بر زبان نمی‌آورد و حتی اگر از او درباره‌ی غذا سوال کنید، می‌گوید خوشمزه است، چون دوست ندارد به احساسات شما صدمه وارد کند.

چطور نه بگوییم
چطور نه بگوییم

*حرفه‌ای «نه» بگوییم

غالبا در محل کار و اداره‌مان از گفتن کلمه‌ی “نه”، ببشتر دوری می‌کنیم. تصور کنید که امشب تولد کودکتان است و می‌خواهید هر چه سریع‌تر خود را به خانه برسانید تا تدارک یک مهمانی تولد را بدهید که رییستان از شما می‌خواهد قبل از ترک اداره، یک کار سخت را برای او انجام دهید.

در چنین مواقعی ما قادر به گفتن یک “نه” ی قاطعانه نیستیم؛ با این وجود باید به دنبال راه حلی باشیم که به شکلی مودبانه، این درخواست را رد کنیم؛ وگرنه درخواست او را عملی کرده اید و وقت زیادی را از دست خواهید داد.

*با جرات «نه» بگوییم

چطور نه بگوییم
چطور نه بگوییم

اما در برخی مواقع، باید با قاطعیت “نه” بگویید. شاید در نگاه اول، کمی خشن به نظر برسد، اما بعد از آن، احساس خوشنودی خواهید داشت. اگر با فرد ناسازگاری مواجه شوید وبه او جواب مثبت بدهید، ناچار خواهید شد، تمام عمر، بار سنگین خواسته‌های او را تحمل کنید. در این گونه موارد، به سادگی “نه” بگویید تا از عواقبش به دور باشید. روش های متعددی برای گفتن “نه” بدون شکستن قلب دیگران وجود دارد.

*با به کارگیری ترفند “نه” بگوییم

چطور نه بگوییم
چطور نه بگوییم

نیاز نیست همیشه خودتان را توجیه کنید. این را بپذیرید که وقت کافی برای انجام کاری که رییستان از شما خواسته را ندارید؛ یا نمی‌توانید از دوچرخه‌ی دوستتان مراقبت کنید تا او برگردد. خودتان را متقاعد کنید که بهترین راه در این موراد، گفتن “نه” به جای “بله” است.

کافیست به آن‌ها بگویید که قادر نیستید کمکشان کنید، چون خودتان در حال حاضر درگیر امور دیگری هستید.

وقتی قصد گفتن “بله” را ندارید، از گفتن آن اجتناب کنید. اگر از “نه” گفتن ابا دارید، راهی را پیدا کنید که طرف مقابلتان از نیت درونیتان باخبر شود.

از وجود افراد دیگر برای رد درخواست‌های بقیه استفاده کنید. مثلا بگویید همسرم اجازه نمی‌دهد من این کار را انجام دهم یا اگر این کار را بکنم ماردم از من دلخور می‌شود.

اگر هیچ راهی به فکرتان نرسید با لبخندی بر لب بگویید من نمی‌توانم این کار را برایتان انجام دهم. می‌توانید بگویید خودم در حال حاضر تحت فشار هستم و حتی وقت کافی برای انجام کارهای خودم را هم ندارم.

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

  1. آموزش آشپزی
    پاسخ

    ممنون از آموزش های کامل خوبی
    که قرار میدید

  2. علی صادقی
    پاسخ

    واقعا سایت عالی هستش ممنو از آموزش های آنلاینتون

  3. آموزش آشپزی
    پاسخ

    ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید